0 VARUKORG
  • Fri frakt över 499 kr
  • Egen produktutveckling
  • Unika kollagentillskott

 

scandinavian beauty - nästa stora hudvårdstrend?

Det har varit många tydliga hudvårdstrender som genomsyrat hudvårdsmarknaden de senaste åren, allt från K-Beauty och J-Beauty till Australian beauty. Nu har blickarna istället riktats mot oss i Skandinavien med vår, som andra länder ofta anser, rena och hälsosamma livsstil. Den nya  skandinaviska trenden kallas Scandinavian beauty, Scandi-beauty eller S-beauty.

S-beauty har en sund helhetssyn på skönhet. Tanken är att hitta balans i alla aspekter som vad man skall äta/dricka, vad man applicerar på huden/i håret och hur man tränar. Det handlar också mycket om ett miljö-och hållbarhetstänk med få rena ingredienser och lokal produktion.

Det som utmärker produkterna från Skandinavien är att rena, unika och regionala ingredienserna utgör basen, som t ex bär, källvatten mm. S-beauty är ofta också inspirerat, både när det gäller innehåll och förpackningar, av det enskilda landets landskap, natur och design och fokuserar på den minimalistiska skönhetsutvecklingen där "lagom är bäst". Hudvårdsprodukterna ska ha många funktioner, få men kraftfulla ingredienser och vara resultatinriktade men med minsta möjliga ansträngning! 

Läs mer om scandinavian beauty här; 

http://www.mynewsdesk.com/se/nps-noff/pressreleases/lokalt-och-haallbart-scandi-beauty-lyser-upp-eco-life-scandinavia-2019-2909655

 

Kollagen - ett kraftfullt anti age-protein

Den dåliga nyheten för skönhet: Vår kollagenproduktion minskar när vi blir äldre. 

Kollagen är det vanligaste proteinet i huden och utgör ca 70%. Kollagen är en nyckelkomponent i hudens struktur och kollagenfibrerna ger infrastrukturen för elastin som i sin tur upprätthåller hudens elasticitet. När vi åldras minskar både antalet och aktiviteten hos hudcellerna (fibroblaster) som producerar kollagen. Kollagenmatrisen som ger hudens fasthet och struktur börjar brytas ner och vår hud blir uttorkad och tunnare. Även fina linjer och djupare fåror kan börja dyka upp.

DEN goda nyheten: rätt näring kan få huden att se yngre och SLÄTARE ut

Vetenskaplig forskning har visat att näring kan påverka vår huds elasticitet, fasthet och fuktbindande kapacitet genom att bidra till optimala nivåer av bra kollagenfibrer. Kollagenpeptider har bevisade hudskönhetsfördelar, vilket bidrar till en friskare och yngre hud. (För vetenskapliga studier, se under fliken fakta)

Kollagenpeptider hjälper till att stärka och föryngra de djupare hudlagren inifrån och och bevara det täta kollagenskiktet som är nyckeln till att förhindra rynkor och förlorad elasticitet. Peptiderna har också en betydande effekt på hudens förmåga att bevara fukt och därmed förhindra bildandet av yttorrhet och mikrorynkor.

När vår hud åldras och reagerar på yttre förhållanden som solljus, börjar kollagenet i dermis att bli skadat och fragmenterat . Detta kan hindra kollagensyntes och elastinproduktion, vilket leder till förlust av elasticitet och en minskning av hudens totala kollagendensitet. Med collans® optimala sammansättning och högdoserade peptan®-kollagen kan du, efter bara en månads användning, få synliga effekter.

 

 

glowfood

Många frågar sig om kollagen kan fungera som en avancerad hudvårdsrutin fast inifrån?

Det finns forskning på att kollagenrik mat och dryck kan bidra till en fylligare och fastare hy. Rätt typ av mat stimulerar kroppen att producera mer kollagen och tillsammans med C-vitamin blir det ännu mer effektivt (C-vitamin triggar kollagenproduktionen i kroppen)

Många experter hävdar att när man äter kollagen, bryts kollagenmolekylerna i mat, dryck och kosttillskott ner, och når ut till kroppens alla delar genom blodcirkulationen. De nedbrutna molekylerna finns kvar i ca 2 v och samtidigt uppfattar kroppen kollagenfragmenet som nedbrytande inkräktare och börjar därför producera mer kollagen i försvarssyfte!

Termen "glow-food" är egentligen precis vad det låter som - mat som anses ge huden och håret lyster och fräschör.

Glow-food handlar inte bara om innehållet av kollagen utan också om andra ämnen som även de har en gynnanade effekt på huden såsom t ex C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, koppar, hyaluronsyra, omega 3, zink, betakaroten. 

Exempel på  kollagenrik och kollagenboostande mat:

1. Fisk, kyckling och kött innehåller många viktiga proteiner och aminosyror.

2. Manukahonung är en bra support för att bilda kollagen.

3. Färgrika grönsaker är rika på antioxidanter och vitaminer som gynnar kollagenproduktionen.

4. Soja innehåller ämnet genistein, en isoflavonid som hjälper huden producera kollagen och blockerar nedbrytande enzymer.

5. Rotfrukter innehåller hyaluronsyra som lägger sig som ett skyddande lager mellan kollagenfibrerna.

6. Svavel är viktigt för kollagenproduktionen och finns i bl a selleri, rå lök och  oliver.

7. All typ av fermenterad mat gynnar din kropps kollagenmängd

8. Frukt och bär innehåller ofta stora mängder antioxidanter som gynnar kollagenproduktionen. Tranbär, fläder, acai och gojibär har mycket höga värden av ORAC ( en metod för att mäta halten antioxidanter) och har därför en fantastisk förmåga att absorbera och eliminera fria radikaler!

9. Hälsosamma fetter och oljor

10. Örter, kryddor, nötter och kakao

 

 

skönhet inifrån

Ålderstecken på huden kan fördröjas genom att vi väljer en sund livsstil och med tanke på alla hälsosamma alternativ som finns på marknaden idag har det aldrig varit enklare!

De ålderstecken man främst brukar märka på huden är följande;

  • minskad fasthet

  • minskad elasticitet

  • förtunnad hud

  • fördjupade rynkor

Alla ovanstående tillstånden är beroende av brist på kollagen och elastin i huden. Dock är det oklart hur mycket huden kan ta upp från utsidan och det är därför viktigt att du får i dig kollagen genom kost och kosttillskott.

Skönhet och hälsa är idag termer som blivit oskiljaktigaSkönhet är inte längre bara definierat av yttre hudvård som ett bra serum eller en bra créme. Vi vet numera att utseendet på huden kan bli dramatiskt förbättrad genom minskad stress, god sömn, motion, hälsosam mat och bra kosttillskott. Hälsa är med andra ord något som avspeglar sig på vår hud. En holistisk syn på skönhet och hälsa ser vi överallt i framförallt Europa och USA nu, där makeup-och yttre skönhetsrutiner inte längre är det mest betydande utan börjar tas över av hälsokost, superfood, beautyfood, probiotiska produkter och kosttillskott. Fokus ligger numera på att ta hand om huden från insidan.

Det är väl ingen, som är intresserad av nyheter inom skönhet och innovativ hudvård, som missat att kollagen är det mest "hypade" kosttillskottet på marknaden just nu. Detta viktiga fiberprotein är den viktigaste stödjande basen i vår hud och en nyckelkomponent för att hålla huden fast, mjuk och elastisk. Frågan är då hur vi kan få kroppen själv att producera mera kollagen? Forskning har visat att ett intag av kollagen faktiskt triggar kroppens egna kollagenproduktion. Fria radikaler är hudens största fiende, eftersom de bryter ner kollagenet i kroppen och därför är det också viktigt att vi äter mat, frukt, grönsaker och bär som innehåller mycket antioxidanter. 

 

kan man äta sig snygg?

Att huden åldras i förtid beror, enligt experter, till ca 20 procent på våra gener, resten ca 80 procent påverkas av vår livsstil och val av föda. Med andra ord är det mycket som vi själva faktiskt kan påverka!

Varför är då livsstilen och maten så viktig för åldrandet?  Jo, det är för att just detta påverkar våra kollagennivåer i huden.

Kollagenet gör att huden får fasthet och elasticitet (kollagen bildar bl a bindväv)  och om vi lever sunt så bevaras kollagenet i huden. Här följer en lista på några saker som minskar dina kollagennivåer:

1. Rökning.

2. För mycket solning.

3. Obalanserad kosthållning (snabba kolhydrater bryter ner kollagen).

4. För lite sömn (hormonet HCG bygger upp huden och gör den fast och tjock. HCG-nivåerna ökar vid god sömn).

5. Stress.  När vi stressar utsöndras hormonet Kortisol som bryter ner kollagen.

6. För mycket av högintensiv träning gör att kroppen producerar fria radikaler som i sin tur bryter ner kollagenet.

7.  Ålder.  Redan vid 20-25-års åldern börjar kollagennivåerna avta i kroppen.

Kosten påverkar hela kroppen. Huden är kroppens största organ, och påverkas därför väldigt mycket av vilken kosthållning vi har! Det vi äter och dricker bygger upp huden inifrån på ett bra sätt.

Förr i tiden fick vi på ett naturligt sätt i oss Kollagen genom att vi hade en helt annan kosthållning. Då var t ex inälvsmat och benbuljong ett naturligt inslag i vardagen.

För att vi idag skall få i oss det kollagen som kroppen faktiskt behöver är det därför viktigt att tillsätta kollagenpulver eller flytande kollagen till kosten. Vi kan även öka vårt intag av vissa livsmedel  som tankar kroppen med näring, stärker huden och som triggar kollagennivåerna i kroppen. Exempel på sådana livsmedel är sojabönor, linser, kalkon, tonfisk, kyckling och lax. 

Det är dock svårt att bara genom maten komma upp i de kollagennivåer som behövs för att hålla jämn takt med den förlust av  kollagen som sker i kroppen. 

 

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies och vår integritetspolicy.