0 VARUKORG

Kollagen - ett kraftfullt anti age-protein

Den dåliga nyheten för skönhet: Vår kollagenproduktion minskar när vi blir äldre. 

Kollagen är det vanligaste proteinet i huden och utgör ca 70%. Kollagen är en nyckelkomponent i hudens struktur och kollagenfibrerna ger infrastrukturen för elastin som i sin tur upprätthåller hudens elasticitet. När vi åldras minskar både antalet och aktiviteten hos hudcellerna (fibroblaster) som producerar kollagen. Kollagenmatrisen som ger hudens fasthet och struktur börjar brytas ner och vår hud blir uttorkad och tunnare. Även fina linjer och djupare fåror kan börja dyka upp.

DEN goda nyheten: rätt näring kan få huden att se yngre och SLÄTARE ut

Vetenskaplig forskning har visat att näring kan påverka vår huds elasticitet, fasthet och fuktbindande kapacitet genom att bidra till optimala nivåer av bra kollagenfibrer. Kollagenpeptider har bevisade hudskönhetsfördelar, vilket bidrar till en friskare och yngre hud. (För vetenskapliga studier, se under fliken fakta)

Kollagenpeptider hjälper till att stärka och föryngra de djupare hudlagren inifrån och och bevara det täta kollagenskiktet som är nyckeln till att förhindra rynkor och förlorad elasticitet. Peptiderna har också en betydande effekt på hudens förmåga att bevara fukt och därmed förhindra bildandet av yttorrhet och mikrorynkor.

När vår hud åldras och reagerar på yttre förhållanden som solljus, börjar kollagenet i dermis att bli skadat och fragmenterat . Detta kan hindra kollagensyntes och elastinproduktion, vilket leder till förlust av elasticitet och en minskning av hudens totala kollagendensitet. Med collans® optimala sammansättning och högdoserade peptan®-kollagen kan du, efter bara en månads användning, få synliga effekter.

 

skönhet inifrån

Ålderstecken på huden kan fördröjas genom att välja en sund livsstil och med tanke på alla hälsosamman alternativ som finns på marknaden idag har det aldrig varit enklare än nu!

De ålderstecken man främst brukar märka när det gäller hyn är följande;

-minskad fasthet

-minskad elasticitet

-förtunnad hud

-fördjupade rynkor

Alla ovanstående tillstånden är beroende av brist på kollagen och elastin i huden. Dock är det oklart hur mycket huden kan ta upp från utsidan därför är det viktigt att du får i dig kollagen genom kost och kosttillskott.

Skönhet och hälsa är idag termer som blivit oskiljaktigaSkönhet är inte längre bara definierat av yttre hudvård som ett bra serum eller en bra créme. Vi vet numera att utseendet på huden kan bli dramatiskt förbättrad genom minskad stress, god sömn, motion, hälsosam mat och bra kosttillskott. Hälsa är med andra ord något som avspeglar sig på vår hud. En holistisk syn på skönhet och hälsa ser vi överallt i framförallt Europa och USA nu, där makeup-och yttre skönhetsrutiner inte längre är det mest betydande utan börjar tas över av hälsokost, superfood, beautyfood, probiotiska produkter och kosttillskott. Fokus ligger numera på att ta hand om huden från insidan.

Det är väl ingen, som är intresserad av nyheter inom skönhet och innovativ hudvård, som missat att kollagen är det mest "hypade" kosttillskottet på marknaden just nu. Detta viktiga fiberprotein är den viktigaste stödjande basen i vår hud och en nyckelkomponent för att hålla huden fast, mjuk och elastisk. Frågan är då hur vi kan få kroppen själv att producera mera kollagen? Forskning har visat att ett intag av kollagen faktiskt triggar kroppens egna kollagenproduktion. Fria radikaler är hudens största fiende, eftersom de bryter ner kollagenet i kroppen och därför är det också viktigt att vi äter mat, frukt, grönsaker och bär som innehåller mycket antioxidanter. 

kan man äta sig snygg?


Att huden åldras i förtid beror, enligt experter, till ca 20 procent på våra gener, resten ca 80 procent påverkas av vår livsstil och val av föda. Med andra ord är det mycket som vi själva faktiskt kan påverka!

Varför är då livsstilen och maten så viktig för åldrandet?  Jo, det är för att just detta påverkar våra kollagennivåer i huden.

Kollagenet gör att huden får fasthet och elasticitet (kollagen bildar bl a bindväv)  och om vi lever sunt så bevaras kollagenet i huden. Här följer en lista på några saker som minskar dina kollagennivåer:

1. Rökning.

2. För mycket solning.

3. Obalanserad kosthållning (snabba kolhydrater bryter ner kollagen).

4. För lite sömn (hormonet HCG bygger upp huden och gör den fast och tjock. HCG-nivåerna ökar vid god sömn).

5. Stress.  När vi stressar utsöndras hormonet Kortisol som bryter ner kollagen.

6. För mycket av högintensiv träning gör att kroppen producerar fria radikaler som i sin tur bryter ner kollagenet.

7.  Ålder.  Redan vid 20-25-års åldern börjar kollagennivåerna avta i kroppen.

Kosten påverkar hela kroppen. Huden är kroppens största organ, och påverkas därför väldigt mycket av vilken kosthållning vi har! Det vi äter och dricker bygger upp huden inifrån på ett bra sätt.

Förr i tiden fick vi på ett naturligt sätt i oss Kollagen genom att vi hade en helt annan kosthållning. Då var t ex inälvsmat och benbuljong ett naturligt inslag i vardagen.

För att vi idag skall få i oss det kollagen som kroppen faktiskt behöver är det därför viktigt att tillsätta kollagenpulver eller flytande kollagen till kosten. Vi kan även öka vårt intag av vissa livsmedel  som tankar kroppen med näring, stärker huden och som triggar kollagennivåerna i kroppen. Exempel på sådana livsmedel är sojabönor, linser, kalkon, tonfisk, kyckling och lax. 

Det är dock svårt att bara genom maten komma upp i de kollagennivåer som behövs för att hålla jämn takt med den förlust av  kollagen som sker i kroppen. 

 

 

GLOW

foto Unsplash

"Glow", ett uttryck som används mycket just nu och som alla verkar vilja ha!

Vad är då egentligen Glow och hur får man det?

Definitionen  är en jämn och grundligt rengjord och exfolierad  hud, utan ett lager av döda hudceller, som kan reflektera ljuset bättre. Detta skapar en rosighet och en djup naturlig lyster- det vi kallar Glow!

En bra yttre hudvårdsrutin i kombination med makeup är det vi kan göra på utsidan för att få Glow, men vi skall inte glömma av att mycket kan göras inifrån också! Vår livsstil och vad vi äter och dricker syns också på vår hy.

Vi kan boosta vår hud inifrån med sk "Beautyfood", som  handlar om att äta mat som gör stor skillnad för huden!  Frukt och grönt som också kallas "regnbågsmat" ( pga sina starka färger) kan göra små underverk för huden då de innehåller färgämnen som är fullproppade med antioxidanter.

Beautyfood tankar huden med näring ock triggar igång kollagennivåerna. En tredjedel av allt protein i vår kropp består av kollagen. Detta viktiga fiberprotein hjälper till att hålla huden fast, återfuktad, elastisk och ger den  lyster. Det är kollagenet tillsammans med elastin som gör att vår hud ser ungdomlig och slät ut.

glowfood

Många frågar sig om kollagen kan fungera som en avancerad hudvårdsrutin fast inifrån?

Det finns forskning på att kollagenrik mat och dryck kan bidra till en fylligare och fastare hy. Rätt typ av mat stimulerar kroppen att producera mer kollagen och tillsammans med C-vitamin blir det ännu mer effektivt (C-vitamin triggar kollagenproduktionen i kroppen)

Många experter hävdar att när man äter kollagen, bryts kollagenmolekylerna i mat/dryck/kosttillskott ner, och når ut till kroppens alla delar genom blodcirkulationen. De nedbrutna molekylerna finns kvar i ca 2 v och samtidigt uppfattar kroppen kollagenfragmenet som nedbrytande inkräktare och börjar därför producera mer kollagen i försvarssyfte!

Termen "glow-food" är egentligen precis vad det låter som - mat som anses ge huden och håret lyster och fräschör.

Glow-food handlar inte bara om innehållet av kollagen utan också C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, koppar, hyaluronsyra, omega 3, zink, betakaroten mm. Detta är andra ämnen som också har en gynnanade effekt på huden. Om vi skall nämna några värdefulla glow-foods, så har vi fisk, kyckling, kött, nötter och kakao.

Exempel på  kollagenrik mat:

1. C-vitamin är den viktigaste samarbetspartnern när kroppen skall bilda kollagen, så alla typer av frukt och grönt är en bra källa.

2. Manukahonung är en bra support för att bilda kollagen.

3. Färgrika grönsaker och bär är rika på antioxidanter som gynnar kollagenproduktionen.

4. Soja innehåller ämnet genistein, en isoflavonid som hjälper huden producera kollagen och blockerar nedbrytande enzymer.

5. Rotfrukter innehåller hyaluronsyra som lägger sig som ett skyddande lager mellan kollagenfibrerna.

6. Svavel är viktigt för kollagenproduktionen och finns i bl a selleri, rå lök och  oliver.

 

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies och vår integritetspolicy