0 VARUKORG
  • Fri frakt över 499 kr
  • Egen produktutveckling
  •  tillverkning i sverige

glowfood

2020-06-01

Många frågar sig om kollagen kan fungera som en avancerad hudvårdsrutin fast inifrån?

Det finns forskning på att kollagenrik mat och dryck kan bidra till en fylligare och fastare hy. Rätt typ av mat stimulerar kroppen att producera mer kollagen och tillsammans med C-vitamin blir det ännu mer effektivt (C-vitamin triggar kollagenproduktionen i kroppen)

Många experter hävdar att när man äter kollagen, bryts kollagenmolekylerna i mat, dryck och kosttillskott ner, och når ut till kroppens alla delar genom blodcirkulationen. De nedbrutna molekylerna finns kvar i ca 2 v och samtidigt uppfattar kroppen kollagenfragmenet som nedbrytande inkräktare och börjar därför producera mer kollagen i försvarssyfte!

Termen "glow-food" är egentligen precis vad det låter som - mat som anses ge huden och håret lyster och fräschör.

Glow-food handlar inte bara om innehållet av kollagen utan också om andra ämnen som även de har en gynnanade effekt på huden såsom t ex C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, koppar, hyaluronsyra, omega 3, zink, betakaroten. 

Exempel på  kollagenrik och kollagenboostande mat:

1. Fisk, kyckling och kött innehåller många viktiga proteiner och aminosyror.

2. Manukahonung är en bra support för att bilda kollagen.

3. Färgrika grönsaker är rika på antioxidanter och vitaminer som gynnar kollagenproduktionen.

4. Soja innehåller ämnet genistein, en isoflavonid som hjälper huden producera kollagen och blockerar nedbrytande enzymer.

5. Rotfrukter innehåller hyaluronsyra som lägger sig som ett skyddande lager mellan kollagenfibrerna.

6. Svavel är viktigt för kollagenproduktionen och finns i bl a selleri, rå lök och  oliver.

7. All typ av fermenterad mat gynnar din kropps kollagenmängd

8. Frukt och bär innehåller ofta stora mängder antioxidanter som gynnar kollagenproduktionen. Tranbär, fläder, acai och gojibär har mycket höga värden av ORAC ( en metod för att mäta halten antioxidanter) och har därför en fantastisk förmåga att absorbera och eliminera fria radikaler!

9. Hälsosamma fetter och oljor

10. Örter, kryddor, nötter och kakao

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies och vår integritetspolicy.